Рекомендації по організації протиепідемічних заходів при наданні стоматологічної допомоги
20.05.2020 о 10:33
«Методичні рекомендації по організації протиепідемічних заходів при наданні стоматологічної допомоги з метою недопущення розповсюдження нової коронавірусної інфекції (COVID-19) в Івано-Франківській області»
Коронавірусна хвороба COVІD-19 – це заразне інфекційне захворювання, яке викликається коронавірусом сімейства Coronaviridae. Механізми передачі інфекції - повітряно-крапельний, контактний, фекально-оральний.
У кабінеті стоматолога при роботі з швидкообертовими турбінами, бормашинами й ультразвуковими приладами, що застосовуються при лікуванні кожного пацієнта, відбувається утворення аерозолів, що складаються із дрібних крапель масла, слини, вірусів і мікроорганізмів. Аерозолі затримуються в зоні дихання лікаря й пацієнта до 30 хвилин і поширюються на відстань до 50 - 80 см. (при застосуванні водяного охолодження діаметр аерозольної хмари досягає 2 метрів).
Перелік маніпуляцій, при яких є ризик зараження на COVІD-19: • Огляд пацієнта на відстані 30-50 см;
• Стоматологічні процедури з утворенням аерозолю;
• Застосування ультразвуку при профілактичній гігієні зубів;
• Застосування гігієнічної чистки зубів Air-Flow. Вимоги до організації роботи закладів стоматологічного профілю з метою недопущення розповсюдження нової коронавірусної інфекції (COVID-19) 1. Перед відкриттям закладу стоматологічного профілю є обов’язковим проведення генерального прибирання приміщень із заключною дезінфекцією. 2. Перед початком робочої зміни персоналу закладу необхідно організувати щоденний "вхідний фільтр", який передбачає: • проведення температурного скринінгу всіх працівників перед початком робочої зміни з обов'язковим відстороненням від роботи осіб з підвищеною температурою тіла понад 37,2 0С або з ознаками респіраторних інфекцій (підвищена температура, кашель, нежить);
• уточнення стану здоров'я працівника і осіб, які проживають разом з ним, інформації про можливі контакти з хворими особами або особами, що повернулися з іншої країни (опитування, анкетування і ін.).
3. Вхід до приміщення закладу стоматологічного профілю необхідно обладнати місцем обробки рук шкірними спиртовмісними антисептиками (з вмістом етилового спирту з концентрацією активно діючої речовини понад 70% за масою, ізотропилового спирту понад 60%), із встановленням дозаторів. Всім пацієнтам закладу обов’язкове проведення температурного скринінгу застосуванням безконтактного інфрачервоного термометру;
4. Перебування сторонніх осіб та очікування послуг пацієнтам в стоматологічному кабінеті забороняється, за винятком не більше одного із батьків, які супроводжують малолітніх дітей та/або осіб, що супроводжують осіб з інвалідністю;
5. Забезпечити заходи по максимальному розмежуванню медичних працівників та пацієнтів: 5.1 Організувати обслуговування за попереднім записом з дотриманням часового інтервалу не менше 15 хвилин між відвідувачами для виключення контакту між пацієнтами та проведення необхідного прибирання, дезінфекції і провітрювання приміщення. Не пізніше, ніж за день до прийому пацієнта, здійснюється його опитування стосовно стану здоров’я щодо ознак респіраторних захворювань та контакт з хворими на COVID-19, визначається доцільність звернення за стоматологічною допомогою. 5.2. Маршрут пересування пацієнтів по закладу організовується таким чином, що унеможливлює безпосередньому контакту між пацієнтами. 5.3. Дозволяється одночасне перебування тільки одного пацієнта в стоматологічному кабінеті. Допуск пацієнтів та перебування у закладі до початку надання процедури дозволяється лише у засобах індивідуального захисту (медичних, тканинних масках, респіраторах) з повним закриттям носа і рота. 5.4.Рекламні брошури, журнали та інші поліграфічні матеріали, а також дитячі іграшки повинні бути недоступні для пацієнтів. 5.5. Організовується позмінна робота співробітників в одному стоматологічному кабінеті . 5.6. Забороняється куріння, прийом їжі, вживання напоїв на робочих місцях. 5.7. Кімната відпочинку персоналу має бути обладнана рукомийником для миття рук, рідким милом, дозатором для обробки рук шкірним антисептиком, одноразовими паперовими рушниками. 5.8. Обов’язкове дотримання принципів соціального дистанціювання працівників і відвідувачів (в тому числі шляхом нанесення розмітки для дотримання відстані 1,5 метра).
6. Проводити знезараження повітря в приміщеннях з постійним перебуванням працівників і відвідувачів шляхом використання бактерицидних опромінювачів – рециркуляторів закритого типу, дозволених для застосування в присутності людей, відповідно до паспорта на відповідне обладнання.
7.Забезпечити умови для дотримання правил особистої гігієни працівників: гігієнічне миття рук перед та після лікувальної процедури з використанням рідкого мила, шкірних антисептиків (з вмістом етилового спирту з концентрацією активно діючої речовини понад 70% за масою, ізопропилового спирту понад 60%).
8. Працівниками використовувати засоби індивідуального захисту органів дихання і зору (хірургічні маски, респіратори класу захисту FFP2/ FFP3(без клапану, герметичні захисні окуляри, суцільні захисні щитки для обличчя), одноразових рукавичок, одноразових хірургічних халатів, нарукавників. Засоби індивідуального захисту знімаються в кабінеті, де надавалась медична допомога. Забороняється залишати приміщення, де надавалась медична допомога у ЗІЗ, що використовувались під час прийому.
9.Наявність місячного запасу засобів індивідуального захисту дезінфікуючих і миючих засобів.
10. Після завершення обслуговування кожного пацієнта –обов’язкове проведення дезінфекції і поточного прибирання всіх контактних поверхонь (дверних ручок, вимикачів, підлокітників, стоматологічного крісла і т.д.) із застосуванням дезінфікуючих засобів, дезінфекція стоматологічних інструментів багаторазового використання. Проводиться зміна резинових рукавичок, нарукавників після кожного пацієнта, хірургічних масок кожні 2 години.
11.Забезпечити фіксацію проведення щоденних дезінфекційних заходів у спеціальному журналі.
12. Адміністрація закладу стоматологічного профілю повинна забезпечити: • інформування пацієнтів щодо встановлених обмежень та умов обслуговування при вході до закладу, при проведенні телефонних записів, на власних сайтах в мережі Інтернет та соціальних мережах; • контроль за використанням працівниками засобів індивідуального захисту, в т.ч. засобами відеонагляду; • забезпечення персоналу закладу засобами індивідуального захисту відповідно до вимог наказу МОЗ України від 28 березня 2020 року № 722 додатку 6 для роботи з проведенням аерозольгенеруючих процедур; • мінімізацію маніпуляцій, що продукують утворення крапель або аерозолів, мінімізувати використання стоматологічного пустера, повітряно-амброзивної обробки, турбінного наконечника; • за можливості використання кофердаму та потужних слиновідсмоктувачів для мінімізації продукції аерозолів та крапель, обмеження використання пустера 3 в 1; • використання протоколів лікування, які мінімізують кількість відвідування закладу; • тимчасове відсторонення від роботи осіб з груп ризику (старше 60 років, що мають хронічні захворювання, знижений імунітет, вагітних), із забезпеченням режиму самоізоляції; • проведення позачергового гігієнічного навчання по протиепідемічним заходам в закладах стоматологічного профілю; • організацію утилізації медичних відходів класу В відповідно до вимог Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами, затверджених наказом МОЗ України від 08.06.2015р. № 325.
Коронавірусна хвороба COVІD-19 – це заразне інфекційне захворювання, яке викликається коронавірусом сімейства Coronaviridae. Механізми передачі інфекції - повітряно-крапельний, контактний, фекально-оральний.
У кабінеті стоматолога при роботі з швидкообертовими турбінами, бормашинами й ультразвуковими приладами, що застосовуються при лікуванні кожного пацієнта, відбувається утворення аерозолів, що складаються із дрібних крапель масла, слини, вірусів і мікроорганізмів. Аерозолі затримуються в зоні дихання лікаря й пацієнта до 30 хвилин і поширюються на відстань до 50 - 80 см. (при застосуванні водяного охолодження діаметр аерозольної хмари досягає 2 метрів).
Перелік маніпуляцій, при яких є ризик зараження на COVІD-19: • Огляд пацієнта на відстані 30-50 см;
• Стоматологічні процедури з утворенням аерозолю;
• Застосування ультразвуку при профілактичній гігієні зубів;
• Застосування гігієнічної чистки зубів Air-Flow. Вимоги до організації роботи закладів стоматологічного профілю з метою недопущення розповсюдження нової коронавірусної інфекції (COVID-19) 1. Перед відкриттям закладу стоматологічного профілю є обов’язковим проведення генерального прибирання приміщень із заключною дезінфекцією. 2. Перед початком робочої зміни персоналу закладу необхідно організувати щоденний "вхідний фільтр", який передбачає: • проведення температурного скринінгу всіх працівників перед початком робочої зміни з обов'язковим відстороненням від роботи осіб з підвищеною температурою тіла понад 37,2 0С або з ознаками респіраторних інфекцій (підвищена температура, кашель, нежить);
• уточнення стану здоров'я працівника і осіб, які проживають разом з ним, інформації про можливі контакти з хворими особами або особами, що повернулися з іншої країни (опитування, анкетування і ін.).
3. Вхід до приміщення закладу стоматологічного профілю необхідно обладнати місцем обробки рук шкірними спиртовмісними антисептиками (з вмістом етилового спирту з концентрацією активно діючої речовини понад 70% за масою, ізотропилового спирту понад 60%), із встановленням дозаторів. Всім пацієнтам закладу обов’язкове проведення температурного скринінгу застосуванням безконтактного інфрачервоного термометру;
4. Перебування сторонніх осіб та очікування послуг пацієнтам в стоматологічному кабінеті забороняється, за винятком не більше одного із батьків, які супроводжують малолітніх дітей та/або осіб, що супроводжують осіб з інвалідністю;
5. Забезпечити заходи по максимальному розмежуванню медичних працівників та пацієнтів: 5.1 Організувати обслуговування за попереднім записом з дотриманням часового інтервалу не менше 15 хвилин між відвідувачами для виключення контакту між пацієнтами та проведення необхідного прибирання, дезінфекції і провітрювання приміщення. Не пізніше, ніж за день до прийому пацієнта, здійснюється його опитування стосовно стану здоров’я щодо ознак респіраторних захворювань та контакт з хворими на COVID-19, визначається доцільність звернення за стоматологічною допомогою. 5.2. Маршрут пересування пацієнтів по закладу організовується таким чином, що унеможливлює безпосередньому контакту між пацієнтами. 5.3. Дозволяється одночасне перебування тільки одного пацієнта в стоматологічному кабінеті. Допуск пацієнтів та перебування у закладі до початку надання процедури дозволяється лише у засобах індивідуального захисту (медичних, тканинних масках, респіраторах) з повним закриттям носа і рота. 5.4.Рекламні брошури, журнали та інші поліграфічні матеріали, а також дитячі іграшки повинні бути недоступні для пацієнтів. 5.5. Організовується позмінна робота співробітників в одному стоматологічному кабінеті . 5.6. Забороняється куріння, прийом їжі, вживання напоїв на робочих місцях. 5.7. Кімната відпочинку персоналу має бути обладнана рукомийником для миття рук, рідким милом, дозатором для обробки рук шкірним антисептиком, одноразовими паперовими рушниками. 5.8. Обов’язкове дотримання принципів соціального дистанціювання працівників і відвідувачів (в тому числі шляхом нанесення розмітки для дотримання відстані 1,5 метра).
6. Проводити знезараження повітря в приміщеннях з постійним перебуванням працівників і відвідувачів шляхом використання бактерицидних опромінювачів – рециркуляторів закритого типу, дозволених для застосування в присутності людей, відповідно до паспорта на відповідне обладнання.
7.Забезпечити умови для дотримання правил особистої гігієни працівників: гігієнічне миття рук перед та після лікувальної процедури з використанням рідкого мила, шкірних антисептиків (з вмістом етилового спирту з концентрацією активно діючої речовини понад 70% за масою, ізопропилового спирту понад 60%).
8. Працівниками використовувати засоби індивідуального захисту органів дихання і зору (хірургічні маски, респіратори класу захисту FFP2/ FFP3(без клапану, герметичні захисні окуляри, суцільні захисні щитки для обличчя), одноразових рукавичок, одноразових хірургічних халатів, нарукавників. Засоби індивідуального захисту знімаються в кабінеті, де надавалась медична допомога. Забороняється залишати приміщення, де надавалась медична допомога у ЗІЗ, що використовувались під час прийому.
9.Наявність місячного запасу засобів індивідуального захисту дезінфікуючих і миючих засобів.
10. Після завершення обслуговування кожного пацієнта –обов’язкове проведення дезінфекції і поточного прибирання всіх контактних поверхонь (дверних ручок, вимикачів, підлокітників, стоматологічного крісла і т.д.) із застосуванням дезінфікуючих засобів, дезінфекція стоматологічних інструментів багаторазового використання. Проводиться зміна резинових рукавичок, нарукавників після кожного пацієнта, хірургічних масок кожні 2 години.
11.Забезпечити фіксацію проведення щоденних дезінфекційних заходів у спеціальному журналі.
12. Адміністрація закладу стоматологічного профілю повинна забезпечити: • інформування пацієнтів щодо встановлених обмежень та умов обслуговування при вході до закладу, при проведенні телефонних записів, на власних сайтах в мережі Інтернет та соціальних мережах; • контроль за використанням працівниками засобів індивідуального захисту, в т.ч. засобами відеонагляду; • забезпечення персоналу закладу засобами індивідуального захисту відповідно до вимог наказу МОЗ України від 28 березня 2020 року № 722 додатку 6 для роботи з проведенням аерозольгенеруючих процедур; • мінімізацію маніпуляцій, що продукують утворення крапель або аерозолів, мінімізувати використання стоматологічного пустера, повітряно-амброзивної обробки, турбінного наконечника; • за можливості використання кофердаму та потужних слиновідсмоктувачів для мінімізації продукції аерозолів та крапель, обмеження використання пустера 3 в 1; • використання протоколів лікування, які мінімізують кількість відвідування закладу; • тимчасове відсторонення від роботи осіб з груп ризику (старше 60 років, що мають хронічні захворювання, знижений імунітет, вагітних), із забезпеченням режиму самоізоляції; • проведення позачергового гігієнічного навчання по протиепідемічним заходам в закладах стоматологічного профілю; • організацію утилізації медичних відходів класу В відповідно до вимог Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами, затверджених наказом МОЗ України від 08.06.2015р. № 325.